تاريخچه
علم سنجي يکي از رايجترين روشهاي ارزيابي فعاليتهاي علمي است که با استفاده ازمحاسبات رياضي، و روشهاي آماري به مطالعه علوم و گسترش آن مي پردازد. در سال 1388 مرکز علم سنجي دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاسيس گرديد.
اهداف مرکز علم سنجی
1- مطالعه در زمينه رتبه بندي علمي پژوهشي دانشگاه و مراکز تحقيقاتي وابسته به آن
2- ارزيابي پژوهشگران (اعضاي هيات علمي) دانشگاه با استفاده از شاخص هاي علم سنجي
3- بستر سازي علمي جهت نخبه پروري
4- تدوين گزارش توليد علمي دانشگاه در بازه هاي زماني مختلف
5- ارزيابي مجلات علمي پژوهشي دانشگاه و بررسي امکان ايندکس کردن آنها در نمايه هاي معتبر از جمله Scopus و ISI
6- مستند سازي مقالات ايندکس شده پژوهشگران دانشگاه در نمايه هاي بين المللي
7- تعريف و تدوين شاخص هاي جديد در علم سنجي در سطح ملي و بين المللي
8- بررسي وضعيت علمي دپارتمانها و مراکز تحقيقاتي دانشگاه
9- ارزيابي دانشگاه بر اساس شاخص هاي برون دادي يونسکو
10- بررسي علمي حوزه هاي پزشکي و جايگاه دانشگاه در سطح ملي
11- تدوين کتب در حيطه اطلاع رساني پزشکي براي اعضاي هيات علمي
12- برگزاري کارگاهها و سخنراني هاي علمي
13- برگزاري همايش ها و کنفرانس هاي علمي
اولويت هاي پژوهشي
1- بررسي توليد علمي دانشگاه علوم پزشکي تبريز
2- مقايسه توليد علمي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با ساير دانشگاههاي کشور
3- بررسي برونداد علمي اعضاي هيات علمي و محققين دانشگاه بر اساس شاخص هاي h، m ،AR ،g و ...
4- ارزيابي برونداد حوزه هاي نوين پزشکي همچون مديکال انفورماتيک و نوروساينس در سطح ملي و
مقايسه با کشورهاي منطقه
5- ترسيم همکاري هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با ديگر دانشگاههاي ملي و بين المللي
6- ارزيابي کيفي منابع الکترونيکي اشتراکي