تاريخچه 
علم سنجي يکي از رايجترين روشهاي ارزيابي فعاليتهاي علمي است که با استفاده ازمحاسبات رياضي، و روشهاي آماري به مطالعه علوم و گسترش آن  مي پردازد. در سال 1388 مرکز علم سنجي دانشگاه علوم پزشکي تبريز تاسيس گرديد.
 
اهداف مرکز علم سنجی
 
1- مطالعه در زمينه رتبه بندي علمي پژوهشي دانشگاه و مراکز تحقيقاتي وابسته به آن
2-   ارزيابي پژوهشگران (اعضاي هيات علمي) دانشگاه با استفاده از شاخص هاي علم سنجي 
3-   بستر سازي علمي جهت نخبه پروري 
4-   تدوين گزارش توليد علمي دانشگاه در بازه هاي زماني مختلف 
5-   ارزيابي مجلات علمي پژوهشي دانشگاه و بررسي امکان ايندکس کردن آنها در نمايه هاي معتبر از جمله  Scopus  و ISI 
6-   مستند سازي مقالات ايندکس شده پژوهشگران دانشگاه در نمايه هاي بين المللي 
7-   تعريف و تدوين شاخص هاي جديد در علم سنجي در سطح ملي و بين المللي 
8-   بررسي وضعيت علمي دپارتمانها و مراکز تحقيقاتي دانشگاه 
9-   ارزيابي دانشگاه بر اساس شاخص هاي برون دادي يونسکو 
10- بررسي علمي حوزه هاي پزشکي و جايگاه دانشگاه در سطح ملي 
11- تدوين کتب در حيطه اطلاع رساني پزشکي براي اعضاي هيات علمي 
12-  برگزاري کارگاهها و سخنراني هاي علمي 
13- برگزاري همايش ها و کنفرانس هاي علمي
 
اولويت هاي پژوهشي
 
1-   بررسي توليد علمي دانشگاه علوم پزشکي تبريز 
2-   مقايسه توليد علمي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با ساير دانشگاههاي کشور 
3-   بررسي برونداد علمي اعضاي هيات علمي و محققين دانشگاه بر اساس شاخص هاي h، m  ،AR  ،g  و ... 
4-   ارزيابي برونداد حوزه هاي نوين پزشکي همچون مديکال انفورماتيک و نوروساينس در سطح ملي و 
مقايسه با کشورهاي منطقه 
5-   ترسيم همکاري هاي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با ديگر دانشگاههاي ملي و بين المللي 
6-    ارزيابي کيفي منابع الکترونيکي اشتراکي